
Złodziej czasu. Skontroluj go!
Nowoczesna technologia komputerowa i informacyjna bezsprzecznie opanowała cały świat i obejmuje coraz więcej obszarów działalności człowieka. Wśród dzieci i młodzieży komputer cieszy się olbrzymim zainteresowaniem. Można śmiało powiedzieć, że w ostatnich latach to właśnie on zawładnął życiem i wyobraźnią wielu z nich. Komputerowy świat jest barwny, pełen ekspresji i dynamiki, wzbogacony muzyką a jednocześnie daje szansę dominowania nad rzeczywistością, tu można kierować zdarzeniami, działać, odnosić sukcesy. Komputer staje się kimś bliskim tak jak kolega, a nawet więcej, jest mądry i wydaje się nieomylny. To jednak złudzenie! Komputer może powodować skutki zdrowotne, uzależniać oraz stawać się złodziejem czasu! Lekarze od dawna ostrzegają przed skutkami wielogodzinnego przebywania przed monitorem komputera zagrażającymi wszechstronnemu i prawidłowemu rozwojowi młodego pokolenia.
Dopuszczalny czas przed ekranem to 1-2 godzin dziennie w zależności od wieku!!!
Dzieci poniżej 12 roku życia nie powinny bez nadzoru rodzica korzystać z Internetu i gier komputerowych!
1.Zagrożenia fizyczne
Najbardziej narażone części ciała na problemy zdrowotne to: nadwyrężenie mięśni nadgarstka, karku, pasa biodrowego, skrzywienia kręgosłupa, choroby wzroku, bóle głowy, brak apetytu lub przeciwnie – otyłość, nadpobudliwość psychoruchowa lub wręcz przeciwnie, apatia i depresja, ogólne zmęczenie organizmu, obniżenie odporności. Dzieci i młodzież będąc w okresie intensywnego rozwoju fizycznego są szczególnie podatne na utratę zdrowia. Może mieć to nieodwracalny wpływ na ich dalsze życie. Należy zatem odpowiednio zorganizować stanowisko komputerowe, zapewnić właściwe oświetlenie, zwracać uwagę na prawidłową postawę podczas pracy przy komputerze, uczyć relaksu, ograniczyć czas korzystania do minimum, a każdą wolną chwilę wykorzystać na aktywność fizyczną najlepiej na świeżym powietrzu!
2.Zagrożenia psychiczne
Bardzo niewielu ludzi uświadamia sobie, że komputer może uzależnić podobnie jak alkohol czy narkotyki. O uzależnieniu możemy mówić wtedy, gdy niewinne hobby zaczyna wyrządzać szkody: zaniedbywanie obowiązków, rezygnacja z innych aktywności na rzecz komputera. Prawdziwym dramatem jest osiągnięcie takiego poziomu uzależnienia, gdy odczuwa się niepowstrzymywalny przymus grania czy surfowania w Internecie, co staje się niezbędne, jak powietrze. Próby odciągnięcia osoby uzależnionej od komputera mogą rodzić u niej nawet agresję i bunt. Często dochodzi do rezygnacji z przerwy na posiłek czy zaspokojenie potrzeb fizjologicznych. Życie bez komputera traci sens. Pojawiają się również: rozkojarzenie, zaburzenia pamięci, lekceważenie innych spraw, zanikają przyjaźnie i kontakty rówieśnicze. Wybierając aktywność w mediach zamiast spotkań z innymi, człowiek może odczuwać coraz większe osamotnienie, co sprawia, że zaczyna przeżywać przykre emocje: złość, smutek, a nawet agresję.
Dla uczniów z klas I-III😊
Narysuj i w miarę możliwości opisz kolejno ciekawy plan dnia (lub kilku dni) ze szczególnym zwróceniem uwagi na pomysły wykorzystania czasu wolnego bez mediów. Pracę możesz uzupełnić zdjęciami Twojej aktywności.
Termin oddania prac: 21 lutego
Osoba do kontaktu: Danuta Cebrat
Dla uczniów z klas IV- VI😊
Narysuj i krótko opisz ciekawe pomysły na plan dnia (lub kilku dni) ze szczególnym uwzględnieniem zapełnienia czasu wolnego bez mediów. Pracę możesz uzupełnić zdjęciami Twojej aktywności.
Termin oddania prac: 21 lutego
Osoba do kontaktu: Danuta Cebrat
Dla uczniów z klas VII i VIII
Wykonaj serię ilustrowanych kart do losowania, na których umieścisz ciekawe pomysły spędzania wolnego czasu bez mediów z krótkim opisem. Zapakuj karty do wykonanego przez Ciebie fantazyjnego pudełka.
Termin oddania prac: 21 lutego
Osoba do kontaktu: Danuta Cebrat
Za to zadanie można również zdobyć 50 punktów!
Na co zwrócimy uwagę?
Będziemy przyznawać punkty na podstawie następujących kryteriów:
- Różnorodność pomysłów na wykorzystanie wolnego czasu – 10pkt.
- Staranność wykonania pracy – 10 pkt.
- Ilość pomysłów– 10pkt.
- Dbałość o estetykę pracy – 10 pkt.
- Poprawność językowa tekstów – 10 pkt.