
21 LUTEGO- Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego
ŹRÓDŁO: https://en.unesco.org/commemorations/motherlanguageday
Dlaczego obchodzimy?
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto ustanowione w czasie 30. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO 17 listopada 1999 roku i obchodzone corocznie 21 lutego.
Święto upamiętnia wydarzenia w mieście Dhace (obecnie stolica Bangladeszu), gdzie w 1952 roku pięciu studentów uniwersytetu zginęło podczas pokojowej demonstracji, w trakcie której domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu jednego z dwóch języków urzędowych w Bengalu Wschodnim, należącym wówczas do Pakistanu. Oficjalnie rząd Pakistanu ogłosił bengalski językiem urzędowym w 1956 roku, po wielu latach sporów, a 21 lutego to obecnie święto narodowe w Bangladeszu.
Poza upamiętnieniem wymienionych wydarzeń, głównym przesłaniem międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego jest promocja wielojęzyczności oraz zwrócenie uwagi na chronienie różnorodności językowej, bezpośrednio związanej z problemem wymierania języków i kultur.
Hasło 2021 „Wspieranie wielojęzyczności na rzecz integracji w edukacji i integracji społecznej”.
Najważniejsze informacje / jak ta powyżej/ oraz ciekawostki znajdziesz na stronie:
https://www.ekokalendarz.pl/dzien-jezyka-ojczystego/
Strażnicy poprawności języka polskiego…
prof. Jan Miodek
O co kaman? prof. Jan Miodek - https://www.youtube.com/watch?v=nh7P5cBAz2Q
„Polszczyzna najmłodszych pokoleń" Wykład prof. Jana Miodka https://www.youtube.com/watch?v=lLKIXsd6kh8
prof. Jerzy Bralczyk
Ulubione słowo prof. Jerzego Bralczyka https://www.youtube.com/watch?v=Jzw_FYZHwrM
Z okazji obchodzonego corocznie 21 lutego Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego uczniowie klas IV-VIII na piątkowych lekcjach języka polskiego podejmowali działania związane z różnymi aspektami naszego języka ojczystego.
Na spotkaniach przybliżone zostały sylwetki współczesnych autorytetów tej dziedziny nauki: profesorów Jana Miodka oraz Jerzego Bralczyka. Ciekawi mogą również zajrzeć na strony internetowe, na których językoznawcy poruszają problemy poprawności języka codziennego Polaków.
Przysłowia i porzekadła … według „Słownika gwary górali żywieckich”
Czwartoklasiści uczestniczyli w lekcji, podczas której prowadzący i uczniowie posługiwali się gwarą. Odczytywali przysłowia i porzekadła, recytowali wiersze oraz prezentowali gawędy w języku górali żywieckich.
Zaczarowany ołówek, czyli konkurs kaligrafii…
Uczniowie klasy piątej i szóstej poznawali tajniki kaligrafii i doskonalili swoje pismo. Spośród notatek zapisanych na lekcji wybrane zostały najładniejsze. Ich autorami są Michał z klasy V i Piotr z klasy VI.
Mądrość w przysłowiu zawarta…
Siódmoklasiści sprawdzali swoją znajomość przysłów , rozwiązując interaktywną krzyżówkę. Wypadli całkiem przyzwoicie, choć zastanawiali się, nie wiadomo dlaczego, nad ostatnim, które brzmiało: „Na naukę nigdy nie jest za późno”.
Zapraszamy do rozwiązania krzyżówki i sprawdzenia swojej wiedzy na temat znajomości przysłów http://www.sp-tyczyn.szkoly.itl.pl/interklasa/krzyzowki/k17.htm
Kondycja polskiej ortografii w Internecie
Zadaniem klasy ósmej było zapoznanie się z Raportami o kondycji polskiej ortografii w Internecie z dwóch ostatnich lat. Uczniowie dokonali analizy przeprowadzonych badań i zapisali wyrazy, w których najczęściej popełnia się błędy podczas aktywności w sieci. Swoje notatki przedstawili w postaci słownych koniczynek, spiral, węży oraz fal – zdjęcia kilku prac znajdują się poniżej.