Tutaj powinien być opis

21 LUTEGO- Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

ŹRÓDŁO: https://en.unesco.org/commemorations/motherlanguageday

 

Dlaczego obchodzimy?

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto ustanowione w czasie 30. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO 17 listopada 1999 roku i obchodzone corocznie 21 lutego.

Święto upamiętnia wydarzenia w mieście Dhace (obecnie stolica Bangladeszu), gdzie w 1952 roku pięciu studentów uniwersytetu zginęło podczas pokojowej demonstracji, w trakcie której domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu jednego z dwóch języków urzędowych w Bengalu Wschodnim, należącym wówczas do Pakistanu. Oficjalnie rząd Pakistanu ogłosił bengalski językiem urzędowym w 1956 roku, po wielu latach sporów, a 21 lutego to obecnie święto narodowe w Bangladeszu.

Poza upamiętnieniem wymienionych wydarzeń, głównym przesłaniem międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego jest promocja wielojęzyczności oraz zwrócenie uwagi na chronienie różnorodności językowej, bezpośrednio związanej z problemem wymierania języków i kultur.

Hasło 2021 „Wspieranie wielojęzyczności na rzecz integracji w edukacji i integracji społecznej”.

Najważniejsze informacje / jak ta powyżej/ oraz ciekawostki znajdziesz na stronie:

https://www.ekokalendarz.pl/dzien-jezyka-ojczystego/

 Strażnicy  poprawności  języka polskiego…

  prof. Jan Miodek

O co kaman? prof. Jan Miodek  - https://www.youtube.com/watch?v=nh7P5cBAz2Q

„Polszczyzna najmłodszych pokoleń"  Wykład prof. Jana Miodka   https://www.youtube.com/watch?v=lLKIXsd6kh8

 

prof. Jerzy Bralczyk

 

Ulubione słowo prof. Jerzego Bralczyka  https://www.youtube.com/watch?v=Jzw_FYZHwrM

 

Z okazji  obchodzonego corocznie 21 lutego Międzynarodowego  Dnia Języka Ojczystego  uczniowie  klas IV-VIII  na piątkowych lekcjach języka polskiego podejmowali działania związane z różnymi aspektami naszego języka ojczystego.

Na spotkaniach przybliżone zostały sylwetki współczesnych autorytetów tej dziedziny nauki: profesorów Jana Miodka oraz Jerzego Bralczyka. Ciekawi mogą również zajrzeć na strony internetowe, na których językoznawcy poruszają problemy poprawności języka codziennego Polaków.

Przysłowia i porzekadła … według „Słownika gwary górali żywieckich”

Czwartoklasiści uczestniczyli w lekcji, podczas której prowadzący i uczniowie posługiwali się gwarą. Odczytywali przysłowia i porzekadła, recytowali wiersze oraz prezentowali gawędy w języku górali żywieckich.

Zaczarowany ołówek, czyli konkurs kaligrafii…  

Uczniowie klasy piątej i szóstej poznawali tajniki kaligrafii  i doskonalili swoje pismo. Spośród notatek zapisanych na lekcji wybrane zostały najładniejsze. Ich autorami są Michał z klasy V i Piotr z klasy VI.

 

Mądrość w przysłowiu zawarta…

Siódmoklasiści sprawdzali swoją znajomość przysłów , rozwiązując interaktywną krzyżówkę. Wypadli całkiem przyzwoicie, choć zastanawiali się, nie wiadomo dlaczego, nad ostatnim, które brzmiało:  „Na naukę nigdy nie jest za późno”.

Zapraszamy do rozwiązania krzyżówki i sprawdzenia swojej wiedzy na temat znajomości przysłów http://www.sp-tyczyn.szkoly.itl.pl/interklasa/krzyzowki/k17.htm


Kondycja polskiej ortografii  w Internecie  

Zadaniem klasy ósmej było zapoznanie się z Raportami o kondycji polskiej ortografii w Internecie z dwóch ostatnich lat. Uczniowie dokonali analizy przeprowadzonych badań i zapisali wyrazy, w których najczęściej popełnia się błędy podczas aktywności w sieci. Swoje notatki przedstawili w postaci słownych koniczynek, spiral, węży oraz fal – zdjęcia kilku prac znajdują się poniżej.