Tutaj powinien być opis

Mali odkrywcy – poznanie świata przez doświadczenia

Powiedz mi, a zapomnę, 

 pokaż - a zapamiętam, 

 pozwól mi działać, a zrozumiem!

                                   Konfucjusz 

W roku szkolnym 2023/2024 w naszym przedszkolu był realizowany  program Mali odkrywcy – poznanie świata przez doświadczenia. Program skierowany był do wszystkich grup  przedszkolnych.

Realizacja programu miała na celu rozwinąć naturalną dziecięcą pasję do odkrywania świata poprzez m.in. ciekawe eksperymenty fizyczne, chemiczne. Pozwalają one dzieciom zrozumieć zjawiska występujące w najbliższym otoczeniu. Umożliwiają im również dochodzenie do właściwych wniosków. Nowatorstwem tej innowacji było stwarzanie warunków i zachęcanie dzieci do poznawania świata przez doświadczenia i zabawy badawcze.

W czasie trwania projektu  dzieci miały możliwość: 

  • rozbudzania ciekawości poznawczej, twórczego działania i samodzielnego poznania prostych zjawisk przyrodniczych, fizycznych i chemicznych poprzez przeprowadzanie prostych doświadczeń;
  • doskonalić  umiejętności prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków z doświadczeń i eksperymentów;
  • rozwijania zainteresowań poprzez uczestnictwo w zajęciach badawczych;
  • kształtowania umiejętności współdziałania w zespole, skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach zadaniowych;

 

Rolą nauczyciela w realizowaniu projektu było rozwijanie postawy badawczej dzieci oraz zapewnienie możliwości poznawania otaczającego je świata poprzez aktywny i bezpośredni kontakt ze zjawiskami w nim występującymi. Dzieci miały szansę poznawania otaczającej ich rzeczywistości poprzez oglądanie, poszukiwanie, porównywanie, obserwowanie, badanie, eksperymentowanie. Tylko dzięki tym działaniom, przy wykorzystaniu wszystkich zmysłów, świadomie poznają świat. Obserwując, badacze dokonywali  szeregu operacji umysłowych, takich jak: analiza, synteza, porównywanie, poszukiwanie cech wspólnych i różnych, aż wreszcie dochodzili do uogólnień.
Zadaniem nauczyciela realizującego program badawczy było:
- nauczenie dzieci dokładnego obserwowania za pomocą zmysłów,

- stworzenie warunków do dokładnej obserwacji,

- kształtowanie uwagi dzieci (koncentracji, zainteresowania, właściwego zachowania),

-wspomaganie w dokonywaniu właściwych spostrzeżeń oraz dostosowanie posiadanej wiedzy do możliwości percepcyjnych dzieci,

- stwarzanie warunków stymulujących aktywność badawczą,

-rozbudzanie ciekawości dziecka.

Nauczyciel pobudzał dzieci do aktywności, uczył, jak obserwować wybrany obiekt, zwracał uwagę na szczegóły, motywował do myślenia.