
RPG na języku polskim
Na lekcji języka polskiego uczniowie mieli wyjątkową okazję stworzyć makietę świata przedstawionego w "Zemście" Aleksandra Fredry. Zajęcia rozpoczęły się od wprowadzenia w temat lektury, podczas którego omawiano kluczowe postacie i wydarzenia.
Następnie uczniowie podzielili się na grupy i przystąpili do budowy murów, które odzwierciedlały scenerię dramatu. Wykorzystali cegiełki modelarskie, aby stworzyć imponujący mur, symbolizujący konflikty między Cześnikiem a Rejentem. Każdy z uczniów miał za zadanie nie tylko zbudować fragment muru, ale także przedstawić kontekst i znaczenie danego elementu w kontekście lektury.
Następnie uczniowie przebierali się za postacie z "Zemsty", co wprowadziło element RPG do lekcji. Dzięki temu każdy mógł wcielić się w rolę swojego bohatera, co ożywiło atmosferę zajęć. Każdy "aktor" przyjął swoją rolę i nawiązał do cech charakterystycznych postaci. Pozostali uczniowie, jako publiczność, mieli za zadanie zadawanie pytań, które dotyczyły treści utworu, motywacji bohaterów i ich relacji. Dzięki temu powstała dynamiczna wymiana zdań, która pozwoliła na głębsze zrozumienie konfliktów między postaciami oraz ich motywów.
Na zakończenie lekcji odbyła się prezentacja makiety oraz krótkie podsumowanie refleksji na temat znaczenia murów jako symbolu podziałów i konfliktów. Dzięki tak kreatywnemu podejściu uczniowie nie tylko zyskali wiedzę o "Zemście", ale również rozwijali umiejętności współpracy i twórczego myślenia.