
Loguj się z głową
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w Internecie
Młodzi ludzie, którzy korzystają z Internetu, są narażeni na różnorodne niebezpieczeństwa. Aby przeciwdziałać tym zagrożeniom, Ministerstwo Zdrowia oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zainicjowały program profilaktyki „Loguj się z głową”. Jego celem jest dostarczenie wiedzy, a także kształtowanie postaw, które sprzyjają bezpiecznemu korzystaniu z Internetu i mediów elektronicznych oraz chronią dzieci i młodzież przed e-uzależnieniami. Program edukacyjny „Loguj się z głową” został opracowany przez Fundację Poza Schematami. Adresatami projektu są uczniowie oraz rodzice.
W naszej szkole zajęcia w ramach programu edukacyjno-profilaktycznego Loguj się z głową – bezpieczne korzystanie z Internetu realizowane były we wszystkich klasach w miesiącu styczniu i lutym:
- Dzieci z klas młodszych zgłębiały tę tematykę w ramach zajęć edukacji wczesnoszkolnej i informatycznej.
- Uczniowie z klas 4,5,6 omawiali treści na zajęciach wychowania do życia w rodzinie, zajęciach informatycznych i na zajęciach z wychowawcami.
- Uczniowie z klas 7-8 poznawali zagadnienia na godzinach wychowawczych oraz zajęciach informatycznych.
Problematykę bezpieczeństwa w Internecie poruszano również podczas zebrań z rodzicami, wykorzystując materiały programu. Dodatkowo program rozszerzono o szkolną akcję pod hasłem „Zbieraj punkty, a dowiesz się, czy jesteś odpowiedzialnym internautą”, który zainaugurowano 9 lutego – w Międzynarodowy Dzień Bezpiecznego Internetu.
Kilka słów o poszczególnych modułach programu
W klasach I-III uczniowie z pomocą szeryfa Cyberzachodu i pani szeryfowej stawiali czoła Dzikiej Bandzie (Złodziejowi Czasu, Kłamczuchowi, Trollowi, Złodziejowi Danych)– zagrożeniom związanym z używaniem Internetu i mediów cyfrowych, a także uczyli się radzenia z emocjami i komunikowania się językiem żyrafy. Do realizacji zajęć wykorzystywano publikację pełną ciekawych zadań, barwnych ilustracji, łamigłówek oraz gier, w tym gry planszowej. Na zakończenie zajęć dzieci otrzymały medale CYBERZUCHA.
Uczniowie klas IV-VI przyglądali się takim zagadnieniom jak nadużywanie mediów cyfrowych i cyberprzemoc, radzenie sobie z emocjami, radzenie sobie ze stresem. Poznawali również sposoby na budowanie adekwatnej samooceny, co jest pomocne w zapobieganiu przemocy rówieśniczej zarówno tej online, jak i offline.
Z kolei uczniowie klas VII – VIII mieli okazję przyjrzeć się̨ własnym wzorcom korzystania z nowych technologii, dowiadywali się̨, jakie sygnały mogą wskazywać na problemowe używanie Internetu i gier komputerowych. Zdobywali również wiedzę na temat efektywnego zarządzania własnym czasem i równoważenia aktywności online i offline.
Mamy nadzieję, że dzięki takim akcjom wzrośnie świadomość dzieci i młodzieży odnośnie zagrożeń w cyberprzestrzeni, a korzystanie z Internetu będzie zawsze przynosiło korzyści, a nie szkody.