
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego w klasach 1-3
Uczniowie klas 1-3 zaangażowali się w obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Każda z klas, na miarę swoich umiejętności, podejmowała działania związane z różnymi aspektami naszego języka ojczystego.
Zachwyt nad pięknem polskiej poezji
Uczniowie klasy pierwszej uczcili Dzień Języka Ojczystego poprzez odkrywanie piękna polskiej poezji. Przygotowali wybrany wiersz Juliana Tuwima i prezentowali go na rożne sposoby – recytując z pamięci, czytając z odpowiednią dykcją, dodając elementy improwizacji, opowiadając treść. Dodatkowo dzieci wykonały samodzielnie piękne ilustracje do prezentowanego wiersza. Zostały nagrodzone brawami i medalami. Później słuchały z zapartym tchem czytanych przez nauczyciela wierszy Juliana Tuwima pt. „Lokomotywa” i „Rzepka”. Po ich wysłuchaniu wykonywały ćwiczenia sprawdzające znajomość treści przeczytanych wierszy, przyklejały odpowiednie obrazki na wcześniej przygotowanych kartach oraz wpisywały wyrazy dotyczące poznanych utworów. Na koniec słuchały recytacji wierszy w wykonaniu znanych aktorów
https://www.youtube.com/watch?v=GGlSe0s-FYI
https://www.youtube.com/watch?v=mInnMNk5KHA
Uczniowie byli zachwyceni twórczością Juliana Tuwima i postanowili podczas nadchodzącego weekendu nadal zagłębiać się w lekturę jego wierszy.
Troska o poprawność i kulturę języka
Uczniowie klasy drugiej z niecierpliwością czekali na uczczenie tego święta. Zajęcia w klasie rozpoczęły się pod hasłem „Dbaj o poprawność i kulturę języka”. Miały one na celu popularyzację języka polskiego , zachętę do używania mowy ojczystej oraz poprawność stosowania języka w mowie i piśmie. W trakcie zajęć podkreślone zostało też znaczenie różnorodności językowej i kulturowej, a także potrzebę kształtowania postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu i innych kultur .
Już od rana na klasę czekały inspirujące niespodzianki. Na wstępie uczniowie obejrzeli krótki film wprowadzający w obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego na kanale Youtube https://youtu.be/pRdwhpIILFw oraz wysłuchali informacji przekazanych przez nauczyciela.
Następnie wraz z wychowawcą postanowili przyjrzeć się dokładniej naszemu językowi, bo żeby poznawać świat, trzeba najpierw dobrze rozumieć siebie i swe najbliższe otoczenie. Podczas zajęć wykonywali zadania ortograficzne, labirynty, tworzyli nowe słowa, podejmowali próby wyjaśniania polskich przysłów.
Jak wiemy język polski jest jednym z najtrudniejszych na świecie – dlatego śmiało można powiedzieć, że osoby potrafiące się nim posługiwać posiadają super moc. Uczniowie klasy drugiej podjęli wyzwanie bezbłędnego wypowiedzenia łamańców językowych m.in „Z czeskich strzelistych strzech szło Czechów trzech”, „Czym trzyma strzyżyk pęk szczypiorku ?”, „Gąsięta gęsiego za gąską podreptały dróżką grząską”.
Śmiechu było co niemiara! W dalszej części zajęć uczniowie przyglądali się językom innych narodów. Mieli okazję poznać i przeczytać powitanie „Dzień dobry” w kilku językach. Wspólnie z nauczycielem szukali w zasobach internetu zapisu i brzmienia swoich imion w językach świata.
Zajęcia zakończyły się grami i zabawami online pozwalającymi uczniom doskonalić poprawność ortograficzną języka ojczystego.
Klikankowo- Ortograficzne puzzle https://klikankowo.jimdofree.com/edukacja-polonistyczna/3-ortografia/ Gry ortograficzne - Superbelfrzy RP http://www.superbelfrzy.edu.pl/category/gry-edukacyjne/ortograficzne/ .
Piękno ojczystego języka
Uczniowie klasy trzeciej w tym dniu odkrywali piękno ojczystego języka odwiedzając „przystanki” z ciekawymi zadaniami polonistycznymi.
Przystanek nr 1 - MISTRZ MOWY – czytanie wierszy, łamańców językowych
Przystanek nr 2 - MISTRZ ORTOGRAFII- rozwiązywanie ortograficznych rebusów, zagadek, uzupełnianie tekstów, kolorowanie mandali ortograficznych, tworzenie słowniczka ortograficznego
PRZYSTANEK nr 3 – BOHATER KSIĄŻKOWY – prezentacja, w stroju postaci bohatera książkowego, zachęcająca do przeczytania książki, z której pochodzi postać
PRZYSTANEK nr 4 – ZNAWCA GRAMATYKI – ćwiczenia gramatyczne z wykorzystaniem czasowników, przymiotników i rzeczowników
PRZYSTANEK nr 5 – JĘZYKOWE KALAMBURY – przedstawianie za pomocą gestów, mimiki wylosowanych nazw.
Zakończeniem zajęć było wybranie spośród wszystkich uczniów mistrza mowy, ortografii, znawcy gramatyki, prezentera książki i mistrza kalambur. Wszyscy trzecioklasiści za aktywny udział w zajęciach otrzymali dyplomy i cukierki, a mistrzowie medale i upominki.